mandag 4. oktober 2010

Et pust i bakken

Da har jeg endelig noe på hjertet igjen.

I dag var det en skikkelig travel dag på jobb, og jeg trengte å koble av på kveldstid. Siden jeg akkurat har startet å trene igjen, begynner jeg litt rolig. En time med litt kveldsyoga passet perfekt! Jeg sitter 7 timer foran en datamaskin hver dag, og snakker med kunder hele dagen. Da kjenner jeg at pusten blir ganske stram utover formiddagen, og kroppen blir tightere og tightere. Og da mener jeg ikke i betydningen oppstrammet og fit, hehe. Nei, området rundt solar plexus knyter seg sammen, og de indre pustemusklene minsker lungevolumet ganske betydelig. Som regel blir det ikke noe særlig roligere på jobb utover dagen heller. Naturligvis følger resten av musklene i kroppen etter, og vips, så er jeg en levende trestokk med pustekapasiteten til en gullfisk på land. Gjesper og gjesper etter luft.

Høres jeg ut som en weirdo nå? Vel, jeg har alltid følt meg ganske alene i min vennekrets med denne uvanen; overfladisk pusting og "kronisk" stress. Men nå har jeg funnet en kollega som forstår hvor sykt irriterende det er når pusten ikke funker! Ikke at vi skal lage noen klubb for de med pusteproblemer liksom. Men som det  mennesket jeg er, så liker jeg å møte andre på veien som forstår meg. Uansett. Jeg har nå jobbet med meg selv i hundre år, og har begynt å få "koll" på dette med å puste uanstrengt og kontinuerlig. Det kommer seg. Yoga, meditasjon og pusteøvelser hjelper. Etterhvert vil kroppen min bli sterkere også, og da blir det enda lettere å slappe av.

Det er helt sykt egentlig. Jeg ble til en person som syntes avslapping var unaturlig, som ikke klarte å trekke pusten helt inn mer enn 1 av 10 ganger, som bare ble mer og mer vrak. Men veien tilbake er fantastisk! For når man har vært der nede, så er alle fremskritt av stor betydning. Det å kunne puste uten å måtte tenke over det, og kjempe for det, det er en gave. En gave jeg aldri mer kommer til å ta for gitt.

Life is precious. And as this particular person, you only get one. Use it wisely and for all that it's worth! Breathe it in. Next time you may get reincarnated as a carrot.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar